شارلی اِبدو (Charlie Hebdo)

کشتار ده خبرنگار و دو پلیس در فرانسه توسط مسلمانهای افراطی یک جنایت تکان دهنده بود.

شارلی اِبدو  (Charlie Hebdo) به معنای «هفته‌نامه شارلی»، مجلهٔ فکاهی چپ‌گرای فرانسوی است که چهارشنبه‌ها منتشر می‌شود. درونمایه این مجله لحنی انتقادی دارد و خط مشی اعلام شده آن ضد نژادپرستی و ضد مذهبی است.  نگارشهای این مجله شامل نقد و تمسخر کاتولیک فرانسه، یهودیت در فرانسه، اسلام در فرانسه، سیاست و حتی فرهنگ عامه فرانسه می‌شود. 

کاریکاتور محمد (پیامبر مسلمانان) بر جلد مجله شارلی ابدو؛ ۱۰۰ ضربه شلاق، اگر از خنده غش نکنی

تیراندازی شارلی ابدو:

حمله تروریستی به تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۱۵ است که توسط ۲ فرد مسلح به دفتر مجله طنز شارلی ابدو صورت گرفت. در این تیراندازی ۱۲ نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند. تیراندازی در حدود ساعت ۱۱/۳۰ صبح به وقت اروپای مرکزی رخ داد. گزارش‌های ابتدایی حاکی از کشته‌شدن ۱۲ نفر و برجای گذاشتن ۱۰ زخمی و شلیک دست‌کم۵۰ گلوله بوده است. این رخداد، مرگبارترین رخداد از زمان جنگ الجزایر در ۱۹۶۱ و بدترین حمله در زمان صلح فرانسه بوده است. بنابر ویدئو آپلود شده در یوتیوب از لحظه تیراندازی، این افراد با فریاد «الله اکبر» اقدام به کشتن کارکنان این نشریه کردند و به گفته شاهدان با فریاد «ما انتقام پیامبرمان را گرفتیم» و «شارلی ابدو را کشتیم» محل را ترک کردند. دو برادر گروگانگیر به نامهای سعید کواشی و شریف کواچی پس از گریختن از دفتر مجله، فردای آن روز به چاپخانه‌ای در شهر دمارتن (۳۵ کیلومتری شمال پاریس) پناه بردند و یک تن را به گروگان گرفتند، با یورش ماموران به چاپخانه دمارتن، برادران کواشی، کشته شدند و گروگان آنها نیز آزاد شد. در این بین فردی دیگر به سوپرمارکت یهودی‌ها در نقطه‌ای دیگر از پاریس، حمله کرد و اقدام به گروگانگیری نمود.

دلیل حمله:

چاپ کاریکاتوری از ابوبکر البغدادی رهبر گروه موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام» در این نشریه، دلیل حمله به دفتر آن اعلام شد. شریف کواشی به یک تلویزیون فرانسوی گفته بود که القاعده یمن از آنها حمایت می‌کند؛ و امیدی کولیبالی، که به یک سوپرمارکت یهودی حمله کرد، مدعی شده بود که به گروه داعش وابسته است و این حملات هماهنگ شده بوده‌اند. چند روز بعد القاعده یمن رسماً مسئولیت حمله را به عهده گرفت. رهبر این گروه در پیامی ویدئویی اعلام کرد که مهاجمان به شارلی ابدو دستور داشتند که به خاطر «توهین به پیامبر اسلام» به دفتر این مجله حمله کنند. در پیام ویدئویی آمده است: «سازمان القاعده در شبه‌جزیره عربستان مسئولیت عملیات انتقام رسول خدا» را به عهده می‌گیرد. ناصر بن علی آل انسی، از رهبران القاعده یمن، گفت: رهبری این سازمان «انتخاب هدف، برنامه‌ریزی و تامین مالی عملیات» را انجام داده است.

کارتون محمد (پیامبر مسلمانان) توسط نشریهٔ شارلی ابدو؛ پس از واقعهٔ تیراندازی؛ محمد در حالی که به کمپین من شارلی هستم پیوسته است، در بالای سرش نوشته است: همه بخشیده شدند؛ کاریکاتوریست در مصاحبهٔ خبری گفت: «کنایهٔ این جمله این است که محمدِ ما از محمدِ تروریست‌ها مهربان‌تر است.

نسخه ۱۱۷۸ مجله شارلی ابدو، در تاریخ ۱۴ ژانویه ۲۰۱۵ با تیراژ ۳ میلیون نسخه منتشر شد. این اولین نسخه بعد از ماجرای تیراندازی شارلی ابدو بود که در آن ۱۱ نفر از کارکنان این نشریه کشته شدند. تیم جدید با گردهم‌آیی کاریکاتوریست‌ها، روزنامه‌نگاران و مشارکت‌کنندگان سابق شارلی ابدو در یک اتاق در دفتر روزنامه لیبراسیون تشکیل شد. انتشار نسخه جدید، منجر به تظاهرات‌های مسلمانان معترض در یمن، پاکستان، موریتانی، الجزایر، مالی، نیجر، چچن، ایران، افغانستان و سایر کشورها بود. در نیجر، تظاهرات‌های خشونت‌آمیز منجر به مرگ ۱۰ نفر گردید.

حدود «۸ میلیون» نسخه از نسخه ۱۱۷۸ مجله شارلی ابدو به‌فروش رفت.

بیان دیدگاه

دانلود رایگان کتاب‌های منتقد اسلام و ادیان، کتاب‌های ممنوعه و نایاب

دانلود رایگان کتاب‌های منتقد اسلام و ادیان، کتاب‌های ممنوعه و نایاب

آرمانشهر

مبارزه خواهم کرد و نخواهم گذاشت نسل سوخته باقی بمانم!